Sivut

maanantai 18. syyskuuta 2017

Elokuva-arvostelu viestinnän perehdytyskurssilla s2017

Elokuva-arvostelu Viestinnän Perehdytyskurssi 18.9.2017 Oona Koivula

It Comes At Night – Oliko kauhutrilleri hitti vai huti?


Kauhu/trilleri
It Comes At Night (2017), Ohjaus ja kirjoitus Trey Edward Shults, pääosissa Joel Edgerton, Riley Keough, Christopher Abbott, Carmen Ejogo, Kelvin Harrison Jr. 

3/5 tähteä

Trey Shultsin vuonna 2017 teattereihin rantautunut kauhutrilleri It Comes At Night sai paljon puhetta ja hysteriaa aikaan yleisössä kuin kriitikoissakin. Tämä synkkä ja omalaatuinen tarina, jakoi mielipiteitä: kun elokuva päättyi, yleisön reaktio oli kuitenkin melko yhtenäinen: ihmiset jäivät tuijottamaan valkokangasta hämmentynein katsein ja joukosta kuulin jonkun huutavan: ”Mitä ihmettä?”. Joidenkin hämmennys oli pettymys, toisten, kuten minun, hämmennys oli taas ihastus tarinan mysteerisyyteen.

Elokuva keskittyi mieheen nimeltä Paul (Joel Edgerton) ja hänen perheeseensä, johon kuului vaimonsa Sarahin (Carmen Ejogo) lisäksi teini-ikäinen poika Travis (Kelvin Harrison). Perhe asui syrjäytyneessä talossa keskellä metsää. Talossa ei ole sähköä tai vettä, ja perhe elääkin hyvin vanhanaikaisin elinkeinoin, vaikka kuitenkin talonseinällä olevista valokuvista, voi huomata, että tarina perustuu moderniin aikaan.
Elokuva lähtee käyntiin synkällä kohtauksella missä perhe joutuu hautaamaan sairastuneen isoisänsä, sillä tarinassa tuleekin jo heti selväksi, että liikkeellä on jonkinlainen virus, minkä takia perheenjäsenten tulee pitää yllään maskeja liikkuessaan ulkona tai isoisänsä lähellä, jolla on paiseita ihollaan.
Kuvassa tuodaan esille, vahvasti vihjailen, että talon ympärillä olevassa metsässä on jotain, mitä heidän pitää varoa, ja sen takia talossa on vain yksi ulko-ovi; pieni, punainen puuovi, jota tulee pitää lukossa aina öisin.
Varsinainen tapahtumasarja lähtee tässä trillerissä käyntiin, kuin Paul toivottaa kotiinsa toisen metsässä elävän perheen, johon kuuluu Will (Christopher Abbott), ja tämän vaimo Kim (Riley Keough) sekä heidän pieni poika Andrew (Griffin Faulkner).

Meille ei koskaan selviä, mikä tulee yöllä tai mistä tämä virus aiheutuu. Tämä ei ole kuin perinteiset kauhuelokuvat: hyvä vastaan paha, vaan pikemminkin hyvä vastaan hyvä, vaikka elokuvassa yritetäänkin huijata katsojaa ajattelemaan toisin.

Fear turns men into monsters on elokuvan keskeinen lause, sillä vaikka perheet yrittävät alussa tehdä yhteistyötä selvitäkseen, pelko ja harhaluulot ajavat perheet toisiaan vastaan, ja lopulta Paulin perhe päätyy pelonvallassa tappamaan Willin koko perheen. Pelkoa ja sen vaikutusta ihmisiin on kuvailtu elokuvassa hyvin graaffisillä kohtauksilla.

Näyttelijä työ oli oikein laadukasta, etenkin siihen nähden, että jokainen näyttelijä on kokematon isoilla kankailla. Erityisesti hyvää työtä teki Paulin näyttelijä Joel Edgerton, joka osasi suorituksessaan tuoda esille hahmonsa harhaluulot ja epäilyt, vain käyttäen katsettaan.

Sinisilmäiset katsojat saattavat nähdä tämän teoksen vaan tyhjänpäälle jättävänä trillerinä, missä katsoja odottaa koko elokuvan ajan näkevän sen keskeisen pelon kasvot, mutta kaiken odotuksen jälkeen loppukohtauksessa Paul ja hänen vaimonsa tuijottavat vaan toisiaan, aivan kuin he tietäisivät, että pian heidän pitää tappaa toisensa. Loppukohtaus viittaa siihen, että tässä trillerissä ei koskaan ollut kyse siitä mikä siellä metsässä oli, vaan se mitä ihmiset ovat valmiita tekemään äärimmäisessä tilanteessa, pelon vallassa, suojellakseen rakkaimpiaan.

Minä näin tämän elokuvan nerokkaana teoksena, missä Trey Shults yritti mahdollisesti huijata katsojaa ajattelemaan, että meidän pitää saada selville mikä tulee yöllä, vaikka koko elokuva perustuikin oikeasti ihmismielen luomiin epäilyihin, ja siihen että mikä valta pelolla on ihmiseen ja tämän käytökseen. Jäljelle jää myös tämä kysymys: oliko elokuvantapahtumat vain pelokkaan ihmismielen luomaa illuusiota?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tunnisteet